در حال بارگذاری...

چگونه شلوار جین را بشوییم تا همیشه نو به نظر برسد؟

2 ماه قبل | سبک زندگی

شکیبا هنرور

از کودکی عاشق تحقیق کردن و نویسندگی بودم . همیشه مقالاتی که تحقیق و نویسندگیشو بر عهده میگیرم رو به بهترین نحو اجرا و پیاده سازی میکنم

فهرست مطالب

مقدمه

سال‌های سال است که شلوار جین جزو آیتم‌های همیشگی کمد لباس ما است. گاهی اسکینی و تنگ مد بوده و برخی اوقات هم گشاد و بگی ترند شده‌است. شلوار جین را نمی‌توان آیتمی زنانه یا مردانه دانست و شاید همین دلیلی بوده که در همه‌ی این سال‌ها، محبوبیت خود را حفظ کرده‌ باشد. همه‌ی ما این شلوار جذاب و بی‌زمان را در سن‌های مختلف پوشیده‌ایم و قصدی هم نداریم که آن را کنار بگذاریم. از آن‌جایی که این شلوار در مدل‌ها و کوپ‌های مختلفی وجود دارد پس برای هر شکلی از اندام می‌توان مدل خاصی از آن را در نظر گرفت که فرد احساس راحتی و زیبایی بیشتری بکند. به همین دلیل می‌توان شلوار جین را یکی از پرطرفدارترین و پراستفاده‌ترین آیتم‌های هر شخصی دانست. همیشه قوانین کلی برای شست‌وشوی لباس‌ها با جنس‌های متفاوت وجود دارد اما شست‌وشوی شلوار جین استانداردهای متفاوتی دارد. چون این شلوار یکی از پراستفاده‌‌ترین اقلام در کمد لباس هر فرد است، اگر مکرر آن‌ها را بشویید می‌توانند آسیب ببیند و هیچ چیز بدتر از این نیست که به طور تصادفی شلوار موردعلاقه‌تان کوچک شود یا به سرعت ظاهری کهنه پیدا کند، به خصوص اگر خواسته باشید آن را برای موقعیتی خاص بپوشید.

اگر از طرفداران دوآتشه‌ی شلوار جین هستید به احتمال زیاد روتین و قوانین خود را برای شستن شلوار جین‌های محبوب خود دارید، اما برای اکثر افرادی که شلوار جین را یکی از لباس‌های معمولی خود می‌دانند، روزی که باید آن را باقی لباس‌هایشان بشویند ممکن است سوالات زیادی برایشان به وجود بیاید. آیا باید آن را با آب گرم شست یا آب سرد؟ آیا باید آن‌ها را پشت و رو کرد و بعد شست؟ شستن آن با دست بهتر است یا با ماشین لباسشویی؟ اینها تنها چند نمونه از  سوالاتی است که ذهن بسیاری از خوانندگان را درگیر می‌کند.

شلوار جین یکی از لباس‌های محبوب و پرکاربرد است که با نگهداری صحیح، می‌تواند عمر طولانی داشته باشد و همیشه ظاهری نو و جذاب به خود بگیرد. در این مقاله، به نکات و روش‌های مختلف شستشوی شلوار جین می‌پردازیم.

شستشوی شلوار های جین

چند وقت یک بار باید شلوار جین را شست؟

شستشوی مکرر می‌تواند به بافت و رنگ جین آسیب بزند. بهتر است جین را هر ۴ تا ۶ بار پوشیدن بشویید. اگر فقط نیاز به رفع بو یا لکه‌های کوچک دارید، از روش‌های جایگزین مانند پاک کردن موضعی استفاده کنید

چرا باید شلوارهای جین هایمان را زود به زود بشوییم ؟

بعد از چندین بار استفاده و پوشیدن شلوار جین پر از میکروب ها میشود. آن ها شامل باکتری ها، سلول های پوستی و روغن طبیعی بدن شما و هر چیزی که روی سطوحی که شما نشسته بوده اید می‌شود. بیشتر این میکروب ها بی خطر هستند. پس نشستن شلوار جین به سلامتی شما ضرری نمیزند، اما مشکل اصلی بو و باکتری و کثیفی است! هیچ کسی علاقه ای ندارد که لباس هایش بوی بدی بدهند و کثیف باشد.

 

 

چند وقت یک بار باید شلوار جین را شست ؟

نحوه‌ی شستن شلوار جین با ماشین لباسشویی و دست

 اگر از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، به این نکات توجه کنید: برای شستشو شلوار جین در ماشین لباسشویی بهتر است از دور خشک کن پایین و ملایم استفاده کنید تا در هنگام چرخش در لباسشویی آسیبی به بافت لباس وارد نشود و دچار آسیب نشود. بهترین دور خشک کن در لباسشویی 800 یا 1000  است  که برای اینکه از دور ملایم تر استفاده کنید نیز میتوانید از دور خشک 400 برای شستشو شلوار جین استفاده کنید

  • دمای آب پایین: استفاده از آب سرد یا ولرم به حفظ رنگ و بافت کمک می‌کند.
  • دور کم ماشین: تنظیم ماشین بر روی دور کم باعث کاهش سایش و آسیب می‌شود.
  • پشت و رو کردن جین: قبل از شستشو، شلوار را پشت و رو کنید تا از آسیب به سطح بیرونی جلوگیری شود.
  • استفاده از کیسه‌های مخصوص: برای کاهش سایش، می‌توانید از کیسه‌های شستشو استفاده کنید.

نحوه‌ی شستن شلوار جین با دست

  شستشوی دستی شلوار باعث بالابردن طور عمر شلوار جین خواهد شد و به چند نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد:

  • مواد شوینده ملایم: از مواد شوینده ملایم و سبک استفاده کنیم.
  • حرکات ملایم: به آرامی و بدون سایش شدید جین را بشویید تا از فرسودگی جلوگیری شود.
  • آبکشی دقیق: مطمئن شوید که تمام مواد شوینده به خوبی از بین رفته‌اند.

 

نحوه‌ی شستن شلوار جین با ماشین لباسشویی و دست

فریز کردن شلوار جین چیست ؟

فریز کردن یکی دیگر از شیوه های کاربردی برای نابود کردن بوی بد نم لباس ها مخصوصا شلوار های جین می باشد. این روش می تواند کاملا بوی نم شلوار جین ها را از بین ببرد. برای این روش ابتدا باید شلوار جین مورد نظر خود را درون یک کیسه قرار دهید سپس کیسه شلوار جین را به مدت چند ساعت درون فریزر بگذارید. زمانی که ما شلوار جین خود را می پوشیم با بدن ما سایش پیدا می کند و سبب انتقال باکتری ها به شلوار می شود. از این رو فریز کردن شلوار سبب می شود تا این باکتری ها از بین بروند و شلوار جین شما دیگر بوی بد نمی دهد. البته قبل از پوشیدن شلوار جین حتما آن را گرم کنید.

آیا فریز کردن شلوار جین کار درستی است ؟

 فریز کردن یک روش جایگزین برای از بین بردن بوهای نامطبوع است:

  • کاهش بو: با قرار دادن جین در فریزر، باکتری‌ها که عامل بوی بد هستند، کاهش می‌یابند.
  • حفظ بافت: این روش به حفظ بافت و رنگ جین کمک کرده و نیاز به شستشوی مکرر را کاهش می‌دهد.

 

فریزکردن شلوار جین

5 نکته کلیدی برای نگهداری انواع شلوار جین

شلوار جین همانطور که در بالا گفتیم به دلیل جنس و الیاف به کار رفته در پارچه آن نسبت به سایر پارچه ها و لباس ها دوام و مقاومت بیشتری دارد که این مشروط به نگهداری و شستشوی صحیح شلوار جین می باشد. اگر می خواهید با خرید یک شلوار جین زنانه چندین سال از آن استفاده کنید باید اصول مهم در  نگهداری از شلوار جین زنانه را بشناسید. ما در اینجا 10 نکته را گردآوری کردیم تا به شما برای مراقبت از شلوار جین کمک کنیم. نکات به این شرح است:

 شستشوی شلوار جين با دست

شلوار جین خود را با دست بشویید. می پرسید چرا؟ به دلیل این که می خواهید شلوار جین شما دوام بیشتری داشته باشد. البته شستشو با ماشین لباسشویی اگر به طور صحیح انجام شود ممکن است آسیبی به شلوار جین شما وارد نکند ولی بهتر است برای مراقبت بهتر از شلوار جین خود آن را با دست بشویید تا به هیچ عنوان آسیبی به بافت پارچه نرسد. برای شستشوی شلوار جین با دست به این روش عمل کنید:
سینک یا تشت یا وان (اگر وان باشد بهتر است چرا که می توان شلوار جین را داخل آن کاملاً صاف کرد و کمتر چروک می شود) را با آب ولرم پر کنید. سپس کمی مایع یا پودر لباسشویی دستی به آن اضافه و کاملاً با آب مخلوط کنید به طوری که مایع یا پودر در آب کاملاً حل شوند. اگر دانه های پودر یا تکه هایی از مایع لباسشویی حل نشده باقی بماند موجب لک شدن شلوار جین شما خواهد شد. حال شلوار جین خود را داخل محلول آب و مایع قرار داده و با دست شلوار را تکان دهید تا آب و کف به همه ی نقاط آن برسد. بگذارید شلوار جین 15 تا 30 دقیقه داخل این محلول باقی بماند. دقت کنید که به هیچ عنوان شلوار را به هم نسایید. برای شستشوی بهتر می توانید از یک برس شستشو و یا پارچه ی ضخیم در شستن شلوار کمک بگیرید

آب کثیف را خالی کرده و مجدداً سینک، تشت و یا وان را از آب تمیز به اندازه ی لازم پر کرده و شلوار جین را داخل آب تمیز قرار داده و اجازه دهید 10 دقیقه داخل آب بماند و در این زمان می توانید کمی شلوار را با دست تکان دهید تا آب کثیف و کف موجود در بافت شلوار خارج شود. دقت کنید به هیچ عنوان شلوار جین را محکم نچلانید چون باعث چروک شدن و ضعیف شدن تار و پود پارچه آن می شود. حال شلوار جین را از آب خارج کرده و یک بار دیگر زیر شیر، آن را آب بکشید و بعد اجازه دهید تا خشک شود.

توجه بـه بـرچسب روي شلوار هنگام شستشو

شلوار جین مانند بسیاری از لباس های دیگر روش شستشوی خاص خود را دارد. برای اینکه اطلاعات لازم در زمینه نوع شستشوی و دما و ماده شوینده ی شلوار جین خود را بدانید بهتر است ابتدا برچسب یا تگ دستور نگهداری و شستشوی شلوار که داخل شلوار قرار دارد را مطالعه کنید سپس اقدام به شستن آن نمایید.

 خشک کردن شلوار جین

شلوار جین زنانه معمولاً لطیف تر و ظریف تر از شلوار جین مردانه است. پس برای نرم کردن آن نیازی به استفاده از خشک کن پس از شستشوی در ماشین لباسشویی نیست. سعی کنید شلوار جین خود را در یک سطح صاف پهن کرده تا از کشیدگی پارچه ی آن جلوگیری شود. اما اگر می خواهد شلوار جین خود را آویزان کنید حتما در فضای آزاد و به دور از نور خورشید و در سایه اجازه دهید تا خشک شود. وقتی می خواهید شلوار جین را روی بند پهن کنید آن را نچلانید، با دست صاف کنید و بگذارید کمی نم داشته باشد تا در نهایت کمتر چروک شود. حتما زیپ شلوار جین را ببندید تا کمر شلوار فرم خود را از دست ندهد. اگر قصد اتو کردن شلوار جین را دارید باید از بخار اتو حتما استفاده کنید.

عدم استفاده از آب داغ هنگام شستشوی

شلوار جین شما می تواند عمر طولانی داشته باشد اگر هنگام شستشوی از آب ولرم یا آب سرد استفاده کنید. به هیچ عنوان، تأکید می کنیم به هیچ عنوان از آب داغ برای شستشوی شلوار جین خود استفاده نکنید چرا که باعث آسیب جدی به بافت پارچه می شود و موجب از هم گسستگی تار و پود آن می شود. اگر شلوار جین مشکی یا شلوار جین آبی تیره را با آب داغ بشویید به زودی شاهد نابودی و رنگ پریدگی آن ها خواهید بود. استفاده از آب ولرم یا ولرم رو به سرد مهم ترین اصل در شستشوی شلوار جین است.

شلوار جین را زیاد نشویید 

 نحوه ی نگهداری شلوار جین ارتباط مستقیم با میزان شستشوی شلوار جین در طول هفته یا ماه دارد. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که زیاد از شلوار جین خود استفاده می کنید و برای کار هم آن را می پوشید پس چاره ای جز شستن شلوار جین در فواصل اندک ندارید. البته اگر شلوار جین را به درستی و با توجه به نکاتی که گفتیم بشویید قطعاً مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد و به نسبت میزان استفاده ی شما از شلوار، عمرش طولانی خواهد شد.
اما اگر جزو افرادی هستید که گاهی یا برای مهمانی و دورهمی ها از شلوار جین خود استفاده می کنید بهتر است کمتر آن را بشویید تا آسیب کمتری به بافت پارچه وارد شود. چرا که شستشوی بیش از حد سبب از بین رفتن کیفیت پارچه شده و موجب می شود شلوار جین نو شما مانند یک شلوار کهنه به نظر بیاید. اگر شلوار لک شد کافی است لکه گیری کنید و با یک آب کشی ساده و سبک شلوار جین خود را از شستشوی زیاد دور کنید.

 

 

نتیجه‌گیری

با رعایت نکات و روش‌های ذکر شده، می‌توانید شلوار جین خود را به بهترین شکل نگهداری کنید و همیشه ظاهری نو و شیک به آن ببخشید. مراقبت صحیح و اصولی از جین نه تنها به حفظ زیبایی آن کمک می‌کند بلکه به کاهش هزینه‌های شما در طولانی‌مدت منجر می‌شود. انتخاب روش‌های مناسب شستشو و نگهداری باعث می‌شود که شلوار جین شما همیشه به‌روز و جذاب به نظر برسداز آن جایی که شلوار جین یکی از پرکاربردترین و پراستفاده‌ترین آیتم در کمد لباس افراد در سرتاسر دنیا است پس نحوه‌ی شست‌وشوی آن نیز می‌تواند یکی از موضوعات چالش‌برانگیز برای اشخاص باشد. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا جای ممکن همه‌ی موارد لازم برای شست‌وشوی این آیتم جذاب و پرطرفدار را ذکر و تشریح کنیم تا با انتخاب بهترین روش، بتوانید شلوار جین‌های محبوب خود را برای مدت طولانی‌تری بپوشید و از کهنگی زودهنگام آن‌ها جلوگیری کنید

پست های مرتبط